Zelf een ketting maken

Als er iets kapot gaat, zie ik altijd weer een mogelijkheid om er iets nieuws van te maken. Gevolg is dat de laatjes uitpuilen van "nieuwe mogelijkheden" of zoals meneer Simpelmens zegt: "kapotte troep". Zo ook mijn sieradenkistje: vol met losse kralen, oude sluitingen en kapotte oorbellen. Vandaag maar eens proberen om iets nieuws te maken van al die "troep".



Van armband naar ketting


Ik ga de kralen gebruiken van een armbandje dat stuk is gegaan. De kralen vond ik te mooi om weg te gooien en komen nu goed van pas om een hippe ketting van te maken als kerstkadootje.


Behalve de kralen heb je ook nog draad nodig. Het draad dat ik gebruik is katoen met een wassen laagje erop ("waxkoord"). Door de was is het draad wat stugger en dat maakt het makkelijker om de kralen te rijgen. 

Zelf een ketting maken


Knip 4 lange draden af. Je meet even af hoe lang ze moeten zijn door de draden om je nek te houden en dan af te knippen op de gewenste lengte. Ik heb draden van elk 80 cm gebruikt.


De vier draden rijg je door 1 kraal. Dit doe je aan beide kanten. De kralen moeten ergens in het midden zitten, elk aan één kant. Maak een knoop onder elke kraal, zodat deze niet weg kan schuiven.


Daarna een knoop aan het einde met alle draden samen.


Aan elk uiteinde rijg je een kraal, die je met een knoopje vastzet: eentje boven de kraal en eentje eronder.


Als elke uiteinde een kraal heeft gekregen, is de ketting klaar!


Ik had nog meer kralen over en in mijn enthousiasme heb ik nog  meer kettingen gemaakt:


Weer heel wat kerstkadootjes om de kerstsok mee te vullen :)