Zelf perzik-ananasjam maken

Experimenten pakken soms goed en soms fout uit. Dit experiment waarbij ik ananas en perzik combineerde voor het maken van een jam, pakte goed én lekker uit. Een verrassend frisse combinatie!



Te weinig perziken voor jam


Ik had te veel perziken om voor de "houdbaarheidsdatum" op te eten en te weinig perziken om jam van te maken. Tja, wat doe je dan? Je gaat op zoek naar meer fruit! Er lag nog een hele ananas in de koelkast en die moest er dus aan geloven :) Op hoop van zegen de stukjes perzik en ananas bij elkaar gedaan om er met een beetje citroensap en suiker een jammetje van te brouwen. Wat blijkt: hele lekkere combi!


Makkelijk een ananas snijden


Ik vind verse ananas altijd erg lekker, maar dat geschil vind ik maar een ramp. Gelukkig heb ik er inmiddels een heel handige ananassnijder voor gekocht. Hier zie je de snijder gedeeltelijk op de foto. Je holt er als het ware de ananas mee uit, écht perfect. Een aanrader om aan te schaffen als je deze in de supermarkt tegenkomt!



Recept ananas-perzikjam


  • 1 kilo perziken
  • 1 ananas
  • suiker
  • marmello
  • sap van 1 citroen


De perziken schillen en ontpitten, en dan samen met de stukjes ananas even wegen. Weeg de helft van dit gewicht af in suiker. De suiker kun je alvast mengen met een zakje marmello en apart houden. Het fruit in de pan doen en zachtjes laten koken samen met het citroensap. 


Wanneer de stukjes fruit zacht zijn geworden, even met de staafmixer het iets fijner malen. Als je van stukjes fruit in de jam houdt, mix je gewoon niet zo lang. Daarna de suiker met de marmello bij het fruitmengsel doen en laten doorkoken totdat het de goede dikte heeft. Ik probeer altijd een druppel jam op een koud schoteltje. Als de druppel niet uitloopt op het schoteltje, is de dikte van de jam goed.


Nu is het grote moment gekomen om de jam in de schone potjes te gieten en af te laten koelen. 

Morgenochtend voor het ontbijt een boterham met perzik-ananasjam :)