Zelf paté van kippenlevertjes maken

Paté maken klonk mij altijd heel ingewikkeld in de oren. Een vleesmassa ingepakt in spek, wat dan ook nog au bain marie in de oven moest garen, leek mij maar een hoop gedoe. Groot was mijn verbazing dat het ook anders kan: met een pak boter, wat levertjes en zónder oven, kun je een lekkere paté op tafel zetten.







Paté maken van kippenlevertjes


Ja, je hebt het goed gelezen. Niet teveel schrikken, maar er gaat een hoop roomboter in paté. Ik ben zelfs recepten tegen gekomen waar evenveel gram lever als boter ingaat. Dit vond ik een beetje teveel van het goede en heb uiteindelijk gekozen voor een recept waar iets minder dan de helft boter ingaat. Uit andere recepten heb ik dan weer de kruiden gekozen en zo, één en ander gecombineerd, ben ik tot een eigen recept gekomen.

Recept kippenleverpaté





  • 1 ui
  • 100 gr. roomboter
  • 250 gr. kippenlevertjes
  • 2 takjes tijm
  • 4 blaadjes salie
  • 2 el. port
  • teentje knoflook
  • 3 ansjovisfilets
  • zout en peper


De fijngesnipperde ui bak je even aan in de helft van de boter, samen met het teentje knoflook. Daarna het vuur iets hoger zetten en de levertjes met kruiden erbij doen. Ongeveer 3 minuten bakken: van binnen moeten de levertjes roze zijn en van buiten goed gebakken. Nu met 2 eetlepels port de levertjes afblussen en dan het vuur uitzetten. Daarna laat je de 3 ansjovisfilets in de pan bij het vleesmengsel smelten.


Je mengt alles nu goed fijn met een staafmixer of keukenmachine en schept het in een bakje waar je het af laat koelen in de koelkast (een paar uur). 



De paté zal na verloop van tijd verkleuren. Om dat te voorkomen, kun je de paté afdekken met een laagje gesmolten boter. Ik heb ervoor gekozen om het af te dekken met een beetje plastic folie. Eerlijk gezegd had ik al genoeg roomboter gezien voor vandaag ;)