Zelf bekers versieren met zwarte stift

Stel je voor: je mag  bekers vol met doodles tekenen. Niets leukers dan dat, toch? Hoe je ervoor zorgt dat de tekeningen er niet afgaan in de wasmachine en mooi blijven, vertel ik je in dit artikel.




Mokken met sharpie pen versieren


Op internet wordt in tal van artikelen beschreven hoe je wit servies met een zogenaamde zwarte "sharpie" pen kunt versieren. Ook wel bekend als een permanente marker. Dat leek mij een heel erg leuk idee. Ik had nog een zwarte permanente marker liggen en volgens de beschrijving zou dat goed werken. Hieronder zie je het resultaat :(



De tekening gaat er na verloop van tijd af. Het klonk ook eigenlijk al te mooi om waar te zijn! Volgens de aanwijzingen zou de beker alleen goed moeten drogen na het beschilderen en daarna in de oven "afgebakken" moeten worden. Ik heb het geprobeerd met 2 verschillende merken sharpies en geen van tweeën bleef goed zitten...

Bekers met een porseleinstift versieren


Na verschillende mislukkingen toch maar een "officiële" porselein stift gekocht. Dan weet je tenminste zeker dat de tekeningen vaatwasserproef zullen zijn. En eerlijk gezegd ben ik erg tevreden met het resultaat: de zwarte verf blijft er heel goed opzitten, ook na verschillende vaatwasbeurten.



Wat heb je nodig om te tekenen op een mok?




De mokken eerst even goed afwassen en daarna met een beetje alcohol schoonmaken. Goed laten drogen en dan kun je beginnen met "droedelen". Mocht je geen inspiratie hebben, op Pinterest zijn genoeg voorbeelden te vinden. Zoek op "sharpie mug" en er gaat een wereld voor je open ;)

De alcohol is er ook handig om foutjes te corrigeren. Zoals je ziet op onderstaande foto kun je de tekening gewoon wegpoetsen met een papieren zakdoek natgemaakt met een beetje alcohol (mits de tekening nog niet is opgedroogd). Dus niet zenuwachtig worden als het niet in één keer lukt!


Wanneer het resultaat naar wens is, moeten de bekers alleen nog maar afgebakken worden in de oven en daarna drogen. Op de stift zelf staat op welke temperatuur en hoe lang.

Hieronder zie je de "gepersonaliseerde" mokken, met initialen op de onderkant. Zo zijn mijn saaie witte mokken opeens een genot geworden om  koffie en thee uit te drinken!


Volgens mij had ik ook nog ergens van die saaie, witte borden achterin de kast staan...