Zelf een hanger van steen maken

Mijn man heeft mij héééél lang geleden ooit een stenen hanger kado gedaan. Het is gemaakt van een steen die hij altijd bij zich droeg. Geïnspireerd door deze hanger, besloot ik eens zelf te proberen of ik ook mooie hangers kon maken van een paar van de stenen die ik nog had liggen.



Het "wire wrapping" van stenen



Hieronder zie je, links in de foto, de groene hanger waar het mee begonnen is. Het is alweer bijna 25 jaar geleden dat ik deze kado kreeg en ik denk dat de juwelier, die de hanger toendertijd heeft gemaakt, raar op had gekeken als ik hem verteld had dat deze techniek "wirewrapping" heet (al heeft hij de draadjes gesoldeerd in plaats van in elkaar gedraaid).



Hoe maak je zelf een hanger van steen?


Om een hanger van een mooie steen te maken heb je maar weinig materiaal nodig. Een tangetje en twee stukjes zilverdraad is al voldoende. Ah, én een mooie steen natuurlijk!

Stap 1:



Je wikkelt de twee draden in het midden aan elkaar. Dit is waar de stenen hanger op zal rusten. Om te werken met zo´n gepolijste, onregelmatig gevormde steen is nogal moeilijk. Je zult merken dat de steen makkelijk wegglipt uit het draad, maar geen nood. Eenmaal de vorm gemaakt, kun je het draad wat strakker aantrekken (zie stap 3). Dus wanhoop niet te vroeg!

Stap 2:



Alle vier de uiteinden van de twee draden buig je naar boven. Eén van de  uiteindjes draai je om de rest van de draden heen.

Stap 3:


Daarna kun je de draden iets buigen zodat ze strakker om de steen komen te zitten. Doe dit door op verschillende plekken met je tangetje het draad een beetje te verdraaien. Je maakt een soort knik in het draad op verschillende plekken. Je zult merken dat daardoor de steen veel minder zal kunnen verschuiven in het draad.




Stap 4:

Wat er nu nog mist is een oogje waardoor je later de steen ook echt als hanger kunt gebruiken. Hiervoor heb je een stokje nodig waar je de draden omheen kunt draaien (ik heb een lollystokje gebruikt).


Je pakt 2 van de 3 overgebleven draden. Eén daarvan wikkel je, tegen de klok in, om het stokje heen en het andere draad met de klok mee. Je krijgt zo 2 rondjes. De rest van het draad wikkel je (nog met het stokje door de 2 oogjes) eromheen.

Stap 5:




Het derde stuk draad kun je oprollen in een klein "krulletje" (zie, voor een voorbeeld, de foto van de blauwe steen hieronder) of je knipt het af.



Je verwijdert nu het stokje en kunt het draad nog een beetje aandraaien en de oogjes vormen zoals jij ze wilt hebben. 

Op internet kun je meer voorbeelden zien als je op "wire wrapping" zoekt. Afhankelijk van de vorm van de steen, zul je zien dat er verschillende manieren van wire wrapping worden gebruikt. Veel plezier met het maken van je eigen hanger!