Zelf potpourri maken

Het was vandaag een beetje donker (zelfs stormachtig!) dagje en ik had zin om lekker binnen bezig te zijn. Ik was al enkele weken geleden bezig geweest om een potpourri te maken van bloemen en vandaag was écht een goede dag om deze eindelijk uit de kast te halen en het hele huis lekker te laten geuren!



Potpourri maken


Potpourri kan uit van alles bestaan zolang het maar gedroogd plantaardig materiaal is en lekker ruikt en/of er mooi uitziet. Het kunnen bloemen of kruiden zijn, maar ook gedroogd fruit is erg mooi. De potpourri die ik heb gemaakt is een bloemen potpourri.

fresia
fresia
lavendel
lavendel


jasmijn
jasmijn


Ik heb gedroogde fresia, jasmijn, rozen en lavendel gebruikt. Daarnaast heb ik ook nog een beetje citroenverbena toegevoegd om het extra fris te laten ruiken.

Fixeermiddel voor potpourri


Indien je, zoals ik, de geur van de potpourri wilt versterken, kun je dit doen met wat druppeltjes etherische olie. Deze olie druppel je op materiaal dat de geur goed vasthoudt; het zogenaamde fixeermiddel. Materiaal dat daarvoor geschikt is, zijn stukjes gedroogde wortel van iris, houtsnippers, wierook en kalmoeswortel. Bij gebrek aan beter (iris staat wel in mijn tuin, maar de wortel had ik dus nog niet gedroogd!) heb ik grof houtzaagsel gebruikt.



Op het fixeermiddel druppel je 6 druppels van de hoofdgeur (in mijn geval lavendelolie) en 2 druppeltjes van de bijgeuren (in mijn geval musk en rozengeur). Dit heb ik een tijdje in een gesloten jampotje laten staan. Elke dag een beetje schudden en na een aantal dagen kun je het gebruiken.

Even wachten ... POTPOURRI!!


Nu ben je klaar om alle ingredienten van jouw eigen potpourri te mengen in een grote, afsluitbare pot. Dit mengsel laat je een aantal weken staan op een donkere plek, zodat de geuren goed in kunnen trekken. Zo nu en dan weer voorzichtig schudden.



Eindelijk dan! Na een aantal weken kun je de potpourri óf in geurzakjes stoppen óf mooi uitstallen op een schaal. Mooi inpakken en kado geven met een schaal of glazen bol is óók erg leuk!