Zelf (de beste!) pizza maken

Ja, je leest het goed: de beste pizza ooit, ga je vandaag nog, zélf maken. Na het lezen van dit artikel ga je meteen aan de slag, ik weet het zeker ;) En weet je hoe ik dat weet? Niet alleen omdat dit recept gewoon heel goed is, maar ook omdat je gaat ontdekken dat je eigenlijk alle ingredienten voor een lekkere pizza allang in huis hebt! Zo makkelijk is het dus....én veel lekkerder dan zo´n taaie diepvriespizza.


Ik heb al heel wat recepten voor pizzadeeg uitgeprobeerd: met verse gist, met droge gist, met speciaal meel voor pizza´s etc. Maar eigenlijk zijn er 2 dingen, die niet zoveel met de ingrediënten zelf te maken hebben, maar het belangrijkst zijn om je pizza goed te laten lukken. Hier komen ze:

  • Vergeet de deegroller! Ik dacht dat het deeg dun moest zijn, dus ging altijd fijn met de deegroller het deeg uitrollen. Niet doen! Dit maakt juist dat de bubbeltjes, die horen te verschijnen bij het bakken (en die de pizzabodem juist zo lekker maken), wegblijven. Wat moet je dan wel doen? Gebruik je handen! Je maakt van het deeg een bolletje en je drukt het met je vingers plat en zo nu en dan rek je het deeg een beetje uit totdat je zo de hele bakplaat hebt bedekt met het deeg. De randen kunnen wat dikker blijven. Dáárom wordt het bij de echte pizzeria dus altijd met de hand bewerkt (je weet wel: zo´n pizzabakker die met het deeg loopt te gooien en te draaien om het tot mooie ronde pizzabodem te verwerken!).
  • Laat het deeg in de koelkast narijzen. Ja, je leest het goed: in de koelkast! Het schijnt dat je het zelfs de avond voor het pizza bakken het deeg kunt maken en dan tot de volgende dag gewoon kunt bewaren in de koelkast. Zoveel geduld heb ik nooit gehad, maar een paar uurtjes extra in de koelkast, maakt het deeg echt super soepel en extra lekker.

Recept voor pizzadeeg (genoeg voor 1 ovenplaat)




  • 400 gram bloem
  • 1 theelepel zout
  • 1 zakje bakkersgist (droge gist)
  • 250 ml lauw water
  • 70 ml olijfolie



Je weet: ik ben maar een simpel mens en hou van makkelijk, dus bij mij gaat het deeg altijd in de broodmachine! Daar doe ik alle ingredienten, behalve de olie, bij elkaar en de rest doet de broodmachine. De olijfolie doe ik er als laatste bij, zo kan ik een beetje controleren hoe vochtig het deeg wordt. Afhankelijk van hoe droog het deeg is, doe ik er meer of minder olie bij. Ook laat ik het deeg rijzen in de broodbakmachine (ong. 1 uur) voordat ik het in de koelkast na laat rijzen. Ik maak er dan eerst een bollelje van en doe het in een plastic zakje dat ik eerst met bloem heb bestrooid. Op de foto hieronder heeft het pizzadeeg al een paar uur in de koelkast gerezen.


Bakken en beleggen van de pizza

Wanneer je eenmaal de pizza gaat bakken, laat je eerst de oven goed voorverwarmen op de hoogste stand (bij mij is dat 250 graden). Terwijl de oven voorverwarmt, leg ik op de ovenplaat bakpapier en daar het bolletje (inmiddels een BOL geworden). Ik rek en strek een beetje (het deeg dus!) en druk het uit met mijn hand en vingers totdat de hele bakplaat bedekt is met deeg. Je kunt het eerst met een beetje bloem bestrooien zodat het niet teveel plakt. 


Het deeg bak ik heel eventjes, zonder beleg, in de oven. Hierboven zie je de pizzabodem vóór en ná het voorbakken. Je ziet bijna geen verschil. Het voorkomt dat de bodem teveel vocht opneemt van de tomatensaus die je er later opdoet.

Na 4 minuten haal ik het uit de oven en kan het leukste beginnen: lekker beleggen met wat je zoal in de koelkast hebt liggen! Eerst een laagje tomatensaus en daarna kan iedereen kiezen wat ze lekker vinden op hun eigen gemaakte pizza.



Daarna weer de oven in en in zo´n 13 minuten lekker knapperig bakken.

Mocht je inspiratie nodig hebt voor de ingrediënten dan geef ik je hier onze favoriete combinaties:

  • pizza hawai: ananas met ham en mozarella/parmezaanse kaas
  • pizza carbonara: spekjes met slagroom en parmezaanse kaas
  • pizza pesto: kerstomaatjes met verse mozarella en pesto



buon appetito!