Zelf verjaardagstaart maken voor kinderfeestje

Voor de vorige verjaardagen van mijn zoontje maakte ik zelf een cake met daarop smarties geplakt. Dit jaar was het hetzelfde idee, maar ik wou het nu iets spectaculairder maken door een verjaardagstaart in de vorm van een 8 te maken. Ja, precies: hij werd 8 jaar!!



Ik was op internet op zoek naar inspiratie voor de taart met smarties en zag toen een verjaardagstaart voor  een kind dat 3 jaar wordt. Zoals je ziet, is deze ook makkelijk aan te passen zijn voor een 8 jarig, jarig kind.

Voor een lekker verjaardagstaart voor volwassene, raad ik je mijn skitaart recept aan!

Cake met yoghurt en amandel


Ik maak eerst 2 cakes in een ronde vorm met een gat erin. Je kunt natuurlijk je eigen recept van jouw favoriete cake gebruiken. Hieronder komt míjn recept. Het bakje van de yoghurt (bakje van 125 gr.) gebruik ik om de rest van de ingredienten af te meten. Dit is het recept voor 1 cake (voor deze taart dus dubbele hoeveelheden nemen!)

  • 1 bakje yoghurt
  • 2 bakjes suiker
  • 1 bakje amandelpoeder
  • 2 bakjes bloem
  • 1 zakje bakpoeder (als je zelfrijzend bakmeel gebruikt, is het bakpoeder niet nodig!)
  • 3/4 bakje olijfolie (mag ook zonnebloemolie/boter zijn)
Het amandelpoeder maakt dat de cake een beetje marsepeinachtige smaak krijgt. Het zijn gewoon stukjes amandel, maar dan iets fijner gemalen. Hier in Spanje worden alle cakes met olie gemaakt: olijfolie dat begrijp je wel! Ik neem een olijfolie met een zachte smaak (dus niet die voor de salade!). Je kunt dit ook vervangen door zonnebloemolie of boter (ong. 125 g. zachte boter).
Ik bak de cake in 30 minuten in een voorverwarmde oven op 175 graden.

De taart bedekken met chocoladecreme


Terwijl de cakes aan het afkoelen zijn, maak ik de chocolade om de cakes mee te bedekken. Anders blijven de smarties straks niet plakken! De cakes snij ik aan één kant een beetje bij om ze dan vlak tegen elkaar te zetten. Zo wordt het een mooi nummer acht. Later, als het chocolademengsel over de taart zit, zie je niet meer dat het om 2 aparte cakes gaat.


Recept voor de chocoladeglazuur:


  • 100 gr. chocolade om te smelten
  • 100 ml. slagroom
  • 50 gr. roomboter
Ik heb weer de dubbele hoeveelheid gebruikt voor deze taart. Je verwarmt de slagroom in een pannetje of magnetron. Wanneer het begint te koken, haal je het pannetje van het vuur en smelt je de chocolade samen met de boter in de slagroom, door het bij de warme slagroom te voegen en voortdurend te roeren totdat het allemaal goed is opgelost.

Om de taart zo egaal mogelijk te bedekken met de chocolade, is het het handigst om het op een rooster te zetten. Ik heb het rooster van de magnetron gebruikt. Maar je kunt bv. ook het rooster van de oven op 4 omgekeerde glazen zetten.  De bakplaat van de oven, bekleed met aluminiumfolie, zet ik onder de cakes. Daar valt dan de overtollige chocolade op. Je giet nu voorzichtig de chocolade over de taart en kunt het een beetje gladstrijken met een spatel.

De taart met M&M´s bedekken




En dan nu het échte werk: het plakken van de smarties (mag ook met M&M´s hoor!). Eerst wachten tot de chocoladeglazuur goed is afgekoeld (anders smelten de smarties!). Ik heb de smarties zo geplakt dat ze een doorlopende lijn vormen. Op de foto´s van de gehele taart kun je het goed zien. Ik had 2 grote zakken van de smarties nodig (in dit geval Spaanse smarties ook wel Lacasitos genoemd ;) om genoeg smarties van elke kleur te hebben.


Zoals je ziet is het effect echt "PR-8-IG"! Laat nu het feest maar beginnen :) 



Ik had behalve de 8 kaarsjes, ook nog een paar sterretjes op de taart aangestoken; geeft een mooi effect. Wél eraan denken om de rookmelders in het huis uit te zetten, want enige rook (óók een leuk effect ;) geeft het wel...