Zelf leisteen bewerken

Op zomervakantie zijn wij in de buurt van de Pyreneeen geweest. Leisteen lag er voor het oprapen (dit wordt veel gebruikt voor de dakbedekking daar) en vandaar dat er in de tuin al een tijdje een stapel leisteen op me ligt te wachten. Hoog tijd voor een doe-het-zelf project met leisteen!



Ik heb veel plannen om dingen met de leisteen te maken: een krijtbord, onderzetters, een kaasplankje a la Jamie Oliver... Maar heb geen idee, hoe de leisteen te bewerken. Op internet staat een hele duidelijke video over hoe leisteen te bewerken met o.a. een gewone hamer. Lijkt mij dat ik dat ook wel moet kunnen!

Krijtbord van leisteen maken


Het eerste project is een krijtbord van leisteen. Eerst op papier een vorm tekenen en daarna overtekenen op de leisteen aan de kant die je als onderkant gaat gebruiken. 


Daarna door de achterkant van de hamer heen en weer te bewegen, breek je langzaam stukjes af van de leisteen totdat je bijna bij de getekende lijnen ben.


Daarna, wanneer je bijna bij de lijnen bent van de vorm die je wilt maken, kun je de zijkanten mooi afwerken door zachtjes tikken te geven op de rand met de hamer zoals op bovenstaande foto.


Niet slecht voor een eerste keer!


Daarna heb ik ook nog een gat in de leisteen gemaakt. Door zachtjes te tikken met de hamer sla je met behulp van een spijker een klein gat in de leisteen.


Wie had gedacht dat het zo makkelijk was om steen te bewerken!


Een lintje er doorheen en mijn zelf gemaakte krijtbord is klaar voor gebruik!

Kaasplank van lei

In mijn enthousiasme heb ik op dezelfde wijze ook nog een kaasplank gemaakt van een groter stuk leisteen. Ik had deze kaasplank een keer gezien op de tv bij Jamie Oliver. Het leuke is dat je op de leisteen kunt schrijven bij de hapjes wat het is.

Plantenwijzers van leisteen

Met wat stukjes overgebleven leisteen, ook nog wat plantenwijzers gemaakt. Ja, je kunt zien dat ik op dreef ben. Het is ook zo makkelijk!