Zelf chips maken

Dit recept komt eigenlijk uit mijn studententijd. Wanneer de studiebeurs op was en er niet veel lekkers in huis was, waren er altijd nog wel wat aardappelen ;) En daar kon je dan heeeeerlijke chips van maken! 

Laatst toen ik een weekje weg in Cordoba was, moest ik daar aan denken. Want wat blijkt: daar maken ze heerlijk vers gebakken chips op ambachtelijke wijze (lees: studentikoze wijze!). Natuurlijk gebakken in de plaatselijke olijfolie! Even een momentje van nostalgie....


Nou, je begrijpt: als het nog uit mijn studententijd komt, kan het niet al te ingewikkeld zijn. Ik zet wat commentaar bij de foto´s, maar eigenlijk spreken de foto´s voor zichzelf.



Stap 1: Aardappels schillen en in plakjes snijden met een dunschiller (aardappelschiller). Niet met de kaasschaaf, dat geeft te dikke plakjes!


Stap 2: De aardappelchips goed wassen. Wassen tot de witte waas in het water niet meer aanwezig is en het water helder is.


Stap 3: Chips goed droog deppen met een schone theedoek of keukenpapier.



Stap 4: De chips in goed verhitte olie (160 graden) bakken totdat ze geelbruin zijn. Ook al lijken de chips nog slap, bij het afkoelen worden ze knapperig. Niet té bruin laten worden!


Stap 5: Op een bord met keukenpapier de olie eruit laten lekken en bestrooien met zout. 

En klaar zijn je lekkere, knapperige, eigen handgebakken aardappelchips. Lekker warm opeten!

ps. Zelf frietjes maken gaat bijna op dezelfde manier. Alleen werkt het beter om eerst even kort voor te frituren (een paar minuten, ze moeten nog niet geel worden), de patatjes uit te laten druipen in een zeef (even schudden!) en daarna af te bakken/frituren totdat ze goudbruin zijn.

-------
ps.ps.: Ik zag laatst op uitzendinggemist een leuke uitzending van de Keuringsdienst van Waarde. Ging over chips (!): "Handgeschept, en uit de ketel bovendien. Tweemaal zo duur als ordinaire chips."