Zelf kerstthee maken

Wat kan er nu niet ontbreken aan een fijne kerst? Een lekker kopje dampende kerstthee natuurlijk, die de kamer vult met kaneel, sinaasappel en vanillegeur! Dat gaan we dus vandaag maken, want het is verbazend makkelijk wat je moet doen om alvast een beetje van de kerstsfeer op te kunnen "snuiven"...


Recept voor kerstthee

Hier maar meteen de lijst met ingrediënten:

  • gedroogde sinaasappelschil (mag ook manderijnen zijn, wel graag onbespoten!)
  • gedroogde rozenblaadjes
  • 1 kaneelstokje
  • een paar kruidnagels
  • zwarte thee (of bosvruchtenthee)
  • 1 vanillestokje

Het drogen van de sinaasappelschil

De gedroogde sinaasappelschil is makkelijk te maken door met een dunschiller een sinaasappel te schillen. Zo min mogelijk wit meeschillen; dit is namelijk het bittere gedeelte van de schil! Ik knip het daarna alvast in kleine stukjes, door het in een glas te doen en dan gewoon veel knippen totdat je de gewenste grootte van de stukjes hebt. Het is handiger om het nu alvast te doen, omdat de schil erg hard wordt tijdens het drogen en later dus moeilijker in stukjes is te knippen (ik spreek uit ervaring!!).

De rest van de ingrediënten voor de kerstthee

Ook de kruidnagels en kaneelstokje moeten fijn worden gemaakt, zodat je kleine stukjes overhoudt. Het handigst is om het in een plastic zakje te doen en dan te verpulveren (ik rol er een stevig glas overheen). Het vanillestokje moet je opensnijden en dan in kleine stukjes knippen. Verlies vooral niet het plakkerige poeder aan de binnenkant, dit is juist waar de vanillesmaak inzit! De rozenblaadjes kun je ook wat fijner knippen of laten zoals ze zijn, als je dit mooier vindt. De losse zwarte thee die ik gebruik, kun je bij een Marokkaanse of Turkse winkel groot inkopen.


En "voila": kerstthee!

Nou...moet ik het verder nog uitleggen? Alles bij elkaar doen en goed mengen. Wat betreft de verhoudingen komt het niet zo nauw. Ik maak genoeg voor een jampotje. In dit geval heb ik alle ingrediënten gemengd, behalve de sinaasappelschil, die ligt nog te drogen! 



Door de rest al in een potje te doen, neemt de zwarte thee alvast alle "kerstgeuren" over  van de rest van de ingrediënten. Ik heb ook een beetje gedroogde sinaasappelbloesem erbij gedaan, zoals je ziet op de foto. Maar geen paniek: mocht je dit niet in huis hebben, het hoort niet bij het originele recept, gewoon een probeersel van mij! 

Geniet ervan, ennuh... een fijne kerst en goed nieuwjaar toegewenst!


ps. Ik zie je denken....: Ja, de kerststal is óók zelfgemaakt en de beeldjes zelfbeschilderd. Maar dat komt wel weer een andere keer!