Zelf kruidenthee maken - mijn favoriete kruiden

Veel kruiden uit mijn tuin droog ik om mijn eigen kruidenthee te maken. Vroeger kocht ik vaak gemengde kruidenthee in theezakjes bij de supermarkt. Maar toen ik eens goed ging kijken naar de ingredienten die op het pakje stonden, kwam ik al gauw tot de conclusie dat ik eigenlijk gewoon alle kruiden uit mijn tuin kon halen. Hieronder een aantal van mijn favoriete kruiden voor thee.



Poleo Blanco - de Spaanse versie van muntthee

Hier in Spanje wordt in de dorpen vaak nog kruidenthee gedronken met zelfgeplukte kruiden. Eén van de kruiden die hier wild groeien is "poleo de monte / blanco". Zoals de naam al aangeeft, is het een soort bergmunt. Heerlijk fris! Het is een plantje dat pas opvalt als het eenmaal uitschieters krijgt, met kleine blaadjes en witte bloemetjes. Helaas is het steeds moeilijker te vinden in de bergen, aangezien veel mensen in het verleden het hele plantje plukten met wortel en al. In Spanje wordt het vaak als thee na het middageten gedronken, vanwege haar digestieve werking. Ikzelf combineer het vaak met groene thee, om een heerlijk verfrissende thee te krijgen. Lekker op een warme dag!


Spearmint - de Marokkaanse versie van muntthee

Mocht je niet beschikken over poleo (wat niet zo raar is in Nederland!), dan is groene thee ook lekker met munt. En dan niet de gewone munt, maar de iets sterkere soort: spearmint, ook wel bekend om "mojitos" te maken. Op de foto kun je goed zien dat het blaadje wat minder glad is dan het gewone muntblad. Het lekkerst is dit dan met het verse kruid, flink veel. In Marokkaanse winkels is het vers verkrijgbaar, of natuurlijk gewoon uit de tuin, want het is een heel makkelijk kruid dat elk jaar weer terugkomt.



Tijm - natuurlijke remedie tegen keelpijn

Een ander kruid dat hier wild groeit is tijm. Vaak wordt het in de keuken gebruikt, samen met de rozemarijn, maar hier in Spanje ook gebruikt voor kruidenthee. Ik persoonlijk ben geen "fan" van de smaak (wel in het eten, maar niet in mijn thee!). Waarom verdient het dan toch een plaatsje hier? Omdat het echt een fantastische kruidenthee is bij beginnende keel- of hoestklachten. Je maakt er thee van door het even te laten trekken in gekookt water. En daarna voeg je citroensap toe (van een halve citroen, flink veel dus) en een grote lepel honing. Even opdrinken (je mag je neus dichtknijpen...) en dan lekker slapen zonder vervelende hoest of keelpijn!


Citroenverbena - perfect kruid voor kruidenthee

En dan nu HET favoriete kruid voor de kruidenthee: Citroenverbena. Dit is een mooie plant en ruikt echt heerlijk! Helaas verliest het haar blad in de winter, dus oogsten moet daarvoor gebeuren. En zet de plant in een pot ipv in de tuin, zodat je ´m voor de winter binnen kunt zetten.
 De blaadjes ruiken citrus-achtig. Het schijnt dat maar liefst 14 verschillende stoffen de geur bepalen, dus je begrijpt dat het moeilijk is om de geur hier te beschrijven. Het enige dat ik kan zeggen is: "ga nu naar het tuincentrum en koop een citroenverbena". Je zult er geen spijt van krijgen! De blaadjes zijn perfect te drogen voor thee, aangezien het een beetje stugge, ruwe blaadjes zijn die niet snel verkleuren bij het drogen.



Recepten voor kruidenthee - zelf thee maken

Natuurlijk zijn er nog veel meer kruiden die geschikt zijn voor het maken van kruidenthee. In andere artikelen zullen deze nog wel aan bod komen. Hier nog een link naar een site waar verschillende recepten staan voor kruidenthee. Mijn favoriet: "na-de-preek mengsel". Hieronder vind je het recept daarvoor van bovengenoemde site.


Recept kruidenthee "Na-de-preek" mengsel:



  • Kamille (3 delen)
  • Passiebloem (2 delen)
  • Lavendel (1 deel)
  • Spearmunt (3 delen)
  • Citroenverbena (3 delen)

  • Zo: en nu een lekker kopje kruidenthee zetten; de mijne staat al klaar... ;)


     
    ps. er is ook een andere post met een recept voor kerstthee.