Zelf citroen waterijs maken ("granizado de limon")?

Als er hier in Spanje weer tropische temparaturen worden bereikt, is het hoog tijd om mijn favoriete drankje te maken om het hoofd koel te houden: "granizado de limon". Het is een soort waterijs van citroensap, maar dan geschaaft zodat je het op kunt drinken (lees: slurpen!). In de zomer is het in Spànje overal te verkrijgen, samen met de ijskoffie en horchata.


Alle ingredienten heb ik in huis, dus snel aan de slag!


Recept granizado de limon / citroen waterijs

  • 1 glas citroensap
  • 2 glazen melk
  • 2 glazen suiker
  • 4 glazen water
  • plastic bekers of een container (als je veel tegelijk gebruikt)





Nou, je begrijpt het al: alle ingredienten door elkaar mengen en in de plastic bekertjes gieten. Met de ingredienten die hierboven zijn aangegeven, heb je ongeveer 6 plastic bekertjes. Als je het in de bekertjes giet, is het handig om het door een zeefje te gieten, dan zitten er geen klontjes meer in.


Ik gebruik verschillende plastic bekertjes, omdat dit makkelijker te ontdooien is dan één grote kom. Maar als je veel wilt maken, dat je tegelijkertijd gaat gebruiken, kun je het natuurlijk ook in één keer invriezen. Hier op de foto zie je een 1 liter ijsbak wat je krijgt als je ijs (of granizado!) bij de ijsboer koopt.



Eénmaal goed bevroren, kun je voor één glas granizado, één bekertje uit de diepvries halen. Deze zet ik dan 45 seconden in de magnetron. Daarna kun je het makkelijk uit de plastic beker in een glas doen, ook al is het dan nog een "klont" ijs. In het glas maak ik het dan met een vork fijn en zonder al teveel gezweet en gezwoeg, heb je dan een lekkere "granizado de limon"!!

Andere granizados
Granizados kun je natuurlijk van allerlei soorten fruit maken. Denk aan watermeloen, kiwi, sinaasappel etc. Soms is het niet nodig om water en/of suiker toe te voegen. Helaas bij de limon granizado is het echt wel aan te raden om veel suiker toe te voegen (geloof me, ik heb het geprobeerd met minder suiker!).